Brist på bra skönhetsrutin? article image

Brist på bra skönhetsrutin?

Att skönhet kommer inifrån har du säkert hört förut, men tänk så sant det är. Tar du hand om kroppen på insidan får du igen det i det yttre. När du tar hand om dig själv, både psykiskt och fysiskt, blir du både snyggare och får en vacker utstrålning! För visst syns det på en person om den månar om sin egen hälsa, eller inte? Vackert glansigt hår, len hud med fin lyster eller starka friska naglar får du inte av att enbart applicera krämer, oljor, schampon och liknande från utsidan. Det kräver i första hand, att man ger dessa delar av kroppen näring från insidan.

Näring för håret

För ett friskt, tjockt och glänsande hår behövs specifika näringsämnen, låter kanske logiskt? När kroppen ligger lågt på vitaminer och mineraler prioriteras de allra viktigaste funktionerna som exempelvis våra organ. Hår, hud och även naglar kan därför påverkas negativt om kroppen saknar näringsämnen som stärker just dessa områden. Håret behöver framför allt biotin, zink, kisel, svavel (MSM), selen och aminosyror för att växa och må bra. Eftersom håret sitter i huden så är det även viktigt att måna om sin hud för att få fint, friskt hår.

Näring för huden

Huden är kroppens största organ och agerar som din yttersta barriär mot omvärlden. Huden är ett viktigt skydd mot virus, bakterier och solens strålar. Huden hjälper dig hålla rätt kroppstemperatur och lagrar både vätska och fett som gör att kroppen inte torkar ut. När vi pratar om näring för huden tänker du kanske på ansiktet specifikt? Ja, det är ofta ansiktet vi pratar om när vi pratar om hudvård. Huden är komplex och hamnar lätt i obalans i perioder. På höst och vinter upplever många att huden blir torr, sträv och glåmig om man jämför med sommartid då huden känns smidig, har lyster och kanske även en schysst solbränna. Men att ge huden rätt näring inifrån påverkar självklart huden på hela kroppen, inte bara i ansiktet.

Några av de viktigaste näringsämnena för huden är A-vitamin, B-vitaminer, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, kisel, zink, omega-3, omega-6 (GLA) och aminosyror. Eftersom vi alla är olika har vi också lite olika behov beroende på genetik, miljö, livsstil mm. Kanske har du helt normal hud utan bekymmer och därmed behöver du inte lägga extra fokus där. Eller så kanske du har väldigt torr eller väldigt fet hud och behöver hjälp att balansera upp med rätt näring men så klart även med rätt hudvård i form av krämer, serum och oljor anpassade för just dina behov. OCH glöm inte att dricka mycket vatten! Huden är beroende av fukt och utan vätska blir du lätt torr och rynkig. Vatten, vatten, vatten!

Näring för naglarna

Näringen vi pratat om ovan för hår och hud, stärker även naglarna. Det är av denna anledning många kosttillskott riktas till alla tre delar, för de behöver ungefär samma typ av näring. Naglarna är på sätt och vis minst komplicerade då de främst behöver mineraler som zink, kisel, svavel och selen.

Skönhet inifrån och ut

Nu har vi gått igenom vilka näringsämnen som gynnar hår, hud och naglar men vad ska man äta då? Fet fisk, nötter och frön, avokado, kallpressade oljor som linfröolja eller nattljusolja, frukt, grönsaker, bär, fullkornsprodukter, rotfrukter och baljväxter är exempel på mat som stärker hår, hud och naglar (och ger många andra hälsofördelar dessutom). Känner du att det behövs en extra boost för hår, hud och naglar finns det många anpassade kosttillskott som stärker dessa områden med snabb effekt. Men, mat och kosttillskott ska kombineras med bra produkter för utsidan. Hitta produkter som passar just ditt hår, din hud och dina naglar. Ett tips är att ta hjälp av din frisör att hitta bra hårprodukter som passar ditt hår och att rådgöra med en hudterapeut om vilken typ av hudvårdsprodukter just din hud mår bra av. Naglarna vårdar du enkelt själv med en fin nagelolja och vid behov stärkande kost och/eller kosttillskott men det kan även vara bra att besöka en nagelsalong lite då och då för extra piff.